در رابطه با بیماری ایدز و درمان آن همه چیز را بدانید

بیماری ایدز در سال 1981 برای اولین بار در آمریکا مشاهده گردید. این بیماری معمولا در میان معتادان تزریقی و همجسنگرایان رواج داشت. در این نوشته قصد داریم به بررسی راهکارهای درمان ایدز بپردازیم.

سرطان پوست کاپوسی سارکوما نوعی بیماری بود که پس از ابتلا بیماران به بیماری ایدز در میان همجنسگرایان مشاهده گردید. در این بیماری سیستم ایمنی افراد مبتلا به شدت ضعیف می گردید و آنها را به شدت در برابر تمامی ویروسها و باکتری ها حساس می کرد.

دانشمندان بر این باور هستند که ریشه اصلی این بیماری در آفریقا است که از شامپانزه های وحشی که در این کشور زندگی می کنند به انسانها انتقال پیدا کرد.

بیماری ایدز چگونه تشخیص داده می شود؟

تنها راه تشخیص بیماری ایدز آزمایش خون است. در این بیماری سیستم ایمنی بدن تحت تاثیر قرار می گیرد. ابتدا این بیماری با عفونت کوتاهی خود را نشان می دهد و سپس وارد دوره نهفتگی می شود.

پس از دوره نهفتگی این بیماری که بین دو تا ده سال متغییر است، این بیماری ایدز با شدت بسیار بروز پیدا می کند. در این دوران بیمار به طور غیر طبیعی وزن از دست می دهد.

عفونت در تمامی بخش های بدن او پخش می شود و زخم های دهانی شدید به وجود می آیند. بیمار به شدت دوران سختی را می گذارند و در پایان خطر مرگ وجود دارد زیرا بدن او نمی تواند از او در برابر هیچ ویروس و یا باکتری محافظت کند.

یک سرما خوردگی ساده می تواند منجر به مرگ بیماران مبتلا به ایدز شود.

روشهای انتقال بیماری ایدز کدامند؟

رابطه جنسی محافظت نشده یکی از دلایل اصلی انتقال ویروس ایدز در میان افراد است. به همین دلیل افرادی که به بیماری ایدز مبتلا می شوند معمولا در اجتماع تحقیر می شوند.

سرنگهای آلوده نیز یکی دیگر از دلایل ابتلا به این بیماری به شمار می روند. اگر خون به این ویروس آلوده باشد و به فرد دیگر تزریق شود آن فرد نیز به بیماری ایدز مبتلا می شود.

امکان انتقال ویروس ایدز از  زنان باردار به فرزندانشان نیز وجود دارد.

آیا درمانی برای بیماری ایدز وجود دارد؟

از زمان بروز این بیماری تاکنون، مطالعات زیادی در این زمینه صورت گرفته اند. همگی این مطالعات بر یافتن درمانی برای بیماری ایدز تمرکز دارند.

مارک ساموئل مدیر کل سازمان بین المللی تحقیقات اعلام کرده است که درمان قطعی برای بیماری ایدز پیدا شده است. پژوهشگران آلمانی فرانک بوخهلتش و یوآخیم هاوبر نیز خبر از کشف داروی ایدز داده اند.

چندی پیش اعلام گردید که روشی برای درمان بیماری ایدز پیدا شد و همین امر پنجره جدیدی را برای مبتلایان به این بیماری باز کرده است.

مطالعات جدید چه چیزی را نشان می دهند؟

پژوهشی جدید در مورد بیماری ایدز نشان می دهد واکسن هایی که مبنای اصلی آنها دی.ان.ای و پروتین است در طول شش هفته اول تزریق سبب برانگیختگی و واکنش دستگاه ایمنی و آنتی بادی های بدن می شوند!!!

امروزه نزدیک به 40 میلیون نفر در سراسر دنیا از بیماری ایدز رنج می رند. 1.2میلیون نفر از افراد مبتلا به این بیماری در سال 2019 به دلیل عفونت جان خود را از دست دادند!

این واکسن جدید تلفیقی از واکسن DNA-HIV-PT123 و واکسن AIDSVAC® B/E است. در این پژوهش، ترکیبات مختلف این دو واکسن به چهار گروه از افراد مبتلا به بیماری ایدز تزریق شدند.

ویژگی واکسنهایی که برای مقابله با بیماری ایدز ساخته شده اند چیست؟!

به طور کلی ترکیبهای دی.ان.ای به کاررفته در این واکسن (برای درمان این بیماری) دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند. این ترکیبات در برابر گرما مقاوم تر هستند، به سادگی ساخته می شوند و تنوع بیشتری دارند.

همچنین آنها حاوی ترکیبات مختلفی از جمله ویروس اچ.آی.وی (ویروس ابتلا به این بیماری) هستند. این واکسن در دو ازمایش متفاوت نشان داد که قابلیت تولید آنتی بادی قوی را در بدن دارد. این واکسن می تواند  سبب تحریک سیستم ایمنی بدن در افراد مبتلا به این بیماری شود.

این مطالعه منحصر به فرد نشان داد این واکسن ترکیبی می تواند بیماری ایدز را در مسیر بهبودی قرار دهد. 80 تا 100% از بیمارانی که این واکسن را در این پژوهش دریافت کردند، دو هفته بعد از دریافت دومین دوز این واکسن واکنش نشان دادند.

اهمیت این تحقیق در این است هرچقدر میزان پروتین ترکیبی با دی.ان.ای بیشترباشد بیماری بهتر درمان می شود.امید می رود این کشف جدید قدمی برای درمان دایمی این بیماری مهلک باشد.

پیروی از سبک زندگی سالم نقش بسیار مهمی را در عدم ابتلا به این بیماری بازی می کند. کم کردن شرکای جنسی و برقراری رابطه جنسی محافظت شده از جمله روشهایی است که از انتقال این ویروس جلوگیری به عمل می آورد.

3 دیدگاه دربارهٔ «در رابطه با بیماری ایدز و درمان آن همه چیز را بدانید»