انتقال ایدز بیشتر از چه راه هایی امکان پذیر است

در این نوشته قصد داریم به راه های انتقال ایدز و راه هایی که منجر به انتقال این بیماری نمی شوند بپردازیم.

راههای انتقال ایدز:

1-خون وفراورده های آن
2- تزریق مشترک
3-مادر به جنین
4- جنسی

1 – خون و فراورده های خونی:

هر گاه خون فردی آلوده به ویروس باشد در صورتی که به خون فرد دیگری وارد شود میتواند بیماری را انتقال دهد .

این حالت ممکن است در زمان انتقال خون اتفاق بیفتد .

اما توجه به این نکته ضروری است که در حال حاضر در تمام کشورهای دنیا ، خصوصا” ایران تمام خونهای اهدائی از نظر احتمال آلودگی به ویروس HIV ارزیابی میشوند و در صورت آلوده بودن استفاده نمیشوند پس این خطر به حداقل ممکن میرسد .

اما به هر روش دیگری اگر خون آلوده به ویروس وارد خون فرد سالم شود میتواند آلودگی را منتقل کند و انتقال ایدز ممکن شود. که این حالت در زندگی روزمره و معمولی با رعایت اصول بهداشتی بندرت اتفاق می افتد .

مثلا” اگر فردی که آلوده به ویروس HIV است با یک سرنگ ،تزریقی انجام دهد و با همان سرنگ و سوزن که آغشته به خون آن فرد است بلافاصله فرد دیگری تزریق کند به گونه ای که خونی که در سرسوزن یا سرنگ است وارد خون فرد دوم شود ویروس HIV میتواند منتقل گردد و انتقال ایدز ممکن شود.

و به همین ترتیب هر جسم برنده و نوک تیزی که آغشته به خون آلوده به ویروس HIV هستند در صورتی که موجب ایجاد خراش یا بریدگی در بدن فرد سالم شود میتوانند سبب انتقال بیماری شوند لذا اعمالی مانند خالکوبی ، حجامت ، سوراخ کردن گوش ،‌ختنه ، اعمال جراحی و خدمات دندانپزشکی اگر با وسائل غیر استریل وآلوده بخون انجام شود از راههای انتقال بیماری میتواند باشد .

بخاطر داشته باشید ویروس HIV در خارج از بدن با مواد ضدعفونی کننده وحرارت سریعا از بین میرود . پس این اعمال اگر با وسائل استریل و تمیز انجام شود خطری ندارد . از آنجا که اغلب معتادین تزریقی رعایت اصول بهداشتی را نمیکنند و از یک سرنگ و سوزن تعداد زیادی بصورت مشترک استفاده میکنند لذا خطر انتقال ایدز در این گروه بسیار زیاد است و یکی از شایعترین راههای انتقال در بعضی کشورها از جمله کشور ما اعتیاد تزریقی است .

2 – انتقال ایدز از طریق تماس جنسی :

یکی دیگر از مایعات بدن که حاوی تعداد زیادی گلبول سفید است ترشحات جنسی است پس ترشحات جنسی در فردی که ویروس HIV وارد بدنش شده است آلوده به این ویروس هستند و در صورتی که این ترشحات وارد مخاط تناسلی فرد سالم گردد میتواند باعث انتقال ویروس شوند توجه کنید این خطر برای همه افراد وجود دارد مثلا“ اگر مردی اعتیاد تزریقی داشته باشد و از آن طریق آلوده به ویروس HIV شده باشد ، همسر وی نیز هنگام تماس جنسی میتواند به این ویروس آلوده شود .خطر انتقال ایدز از مرد به زن دوونیم برابر است.لازم به ذکر است وجود عفونتهای دیگر دستگاه تناسلی خطر این انتقال را افزایش میدهند . در هر حال راه انتقال جنسی در بسیاری از کشورهای دنیا از شایعترین راههای انتقال است .

3 – مادر به کودک :

بیشترین احتمال انتقال ایدز از مادر آلوده به کودک در اواخر زمان بارداری و خصوصا“ هنگام زایمان و هنگام شیردهی اتفاق می افتد.

راههای عدم انتقال:

• ویروس ایدز از طریق تماسهای عادی مثل کارکردن با یکدیگر ، هم صحبت شدن ، همسفر بودن ، دست دادن ، بوسیدن ، روابط اجتماعی مثل سوار شدن در اتوبوس و تاکسی سرایت نمیکند .
  • ویروس HIV  و بیماری ایدز از طریق استفاده از حمام عمومی ، استخرو توالت قابل انتقال نمیباشد .
  • ویروس ایدز از طریق لباس ، پوشاک ، پتو و رختخواب قابل انتقال نمیباشد .
  • عطسه ، سرفه و نیش حشرات نمیتواند باعث انتقال آلودگی به شخص سالم شود .

ویروس ایدز را از ترشحات جنسی مردانه و زنانه ، بزاق ، ادرار و اشک جدا کرده اند ولی سرایت بیماری فقط از طریق خون ، ترشحات جنسی و شیر مادر میسر است .

در رابطه با بیماری ایدز و درمان آن همه چیز را بدانید

بیماری ایدز در سال 1981 برای اولین بار در آمریکا مشاهده گردید. این بیماری معمولا در میان معتادان تزریقی و همجسنگرایان رواج داشت. در این نوشته قصد داریم به بررسی راهکارهای درمان ایدز بپردازیم.

سرطان پوست کاپوسی سارکوما نوعی بیماری بود که پس از ابتلا بیماران به بیماری ایدز در میان همجنسگرایان مشاهده گردید. در این بیماری سیستم ایمنی افراد مبتلا به شدت ضعیف می گردید و آنها را به شدت در برابر تمامی ویروسها و باکتری ها حساس می کرد.

دانشمندان بر این باور هستند که ریشه اصلی این بیماری در آفریقا است که از شامپانزه های وحشی که در این کشور زندگی می کنند به انسانها انتقال پیدا کرد.

بیماری ایدز چگونه تشخیص داده می شود؟

تنها راه تشخیص بیماری ایدز آزمایش خون است. در این بیماری سیستم ایمنی بدن تحت تاثیر قرار می گیرد. ابتدا این بیماری با عفونت کوتاهی خود را نشان می دهد و سپس وارد دوره نهفتگی می شود.

پس از دوره نهفتگی این بیماری که بین دو تا ده سال متغییر است، این بیماری ایدز با شدت بسیار بروز پیدا می کند. در این دوران بیمار به طور غیر طبیعی وزن از دست می دهد.

عفونت در تمامی بخش های بدن او پخش می شود و زخم های دهانی شدید به وجود می آیند. بیمار به شدت دوران سختی را می گذارند و در پایان خطر مرگ وجود دارد زیرا بدن او نمی تواند از او در برابر هیچ ویروس و یا باکتری محافظت کند.

یک سرما خوردگی ساده می تواند منجر به مرگ بیماران مبتلا به ایدز شود.

روشهای انتقال بیماری ایدز کدامند؟

رابطه جنسی محافظت نشده یکی از دلایل اصلی انتقال ویروس ایدز در میان افراد است. به همین دلیل افرادی که به بیماری ایدز مبتلا می شوند معمولا در اجتماع تحقیر می شوند.

سرنگهای آلوده نیز یکی دیگر از دلایل ابتلا به این بیماری به شمار می روند. اگر خون به این ویروس آلوده باشد و به فرد دیگر تزریق شود آن فرد نیز به بیماری ایدز مبتلا می شود.

امکان انتقال ویروس ایدز از  زنان باردار به فرزندانشان نیز وجود دارد.

آیا درمانی برای بیماری ایدز وجود دارد؟

از زمان بروز این بیماری تاکنون، مطالعات زیادی در این زمینه صورت گرفته اند. همگی این مطالعات بر یافتن درمانی برای بیماری ایدز تمرکز دارند.

مارک ساموئل مدیر کل سازمان بین المللی تحقیقات اعلام کرده است که درمان قطعی برای بیماری ایدز پیدا شده است. پژوهشگران آلمانی فرانک بوخهلتش و یوآخیم هاوبر نیز خبر از کشف داروی ایدز داده اند.

چندی پیش اعلام گردید که روشی برای درمان بیماری ایدز پیدا شد و همین امر پنجره جدیدی را برای مبتلایان به این بیماری باز کرده است.

مطالعات جدید چه چیزی را نشان می دهند؟

پژوهشی جدید در مورد بیماری ایدز نشان می دهد واکسن هایی که مبنای اصلی آنها دی.ان.ای و پروتین است در طول شش هفته اول تزریق سبب برانگیختگی و واکنش دستگاه ایمنی و آنتی بادی های بدن می شوند!!!

امروزه نزدیک به 40 میلیون نفر در سراسر دنیا از بیماری ایدز رنج می رند. 1.2میلیون نفر از افراد مبتلا به این بیماری در سال 2019 به دلیل عفونت جان خود را از دست دادند!

این واکسن جدید تلفیقی از واکسن DNA-HIV-PT123 و واکسن AIDSVAC® B/E است. در این پژوهش، ترکیبات مختلف این دو واکسن به چهار گروه از افراد مبتلا به بیماری ایدز تزریق شدند.

ویژگی واکسنهایی که برای مقابله با بیماری ایدز ساخته شده اند چیست؟!

به طور کلی ترکیبهای دی.ان.ای به کاررفته در این واکسن (برای درمان این بیماری) دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند. این ترکیبات در برابر گرما مقاوم تر هستند، به سادگی ساخته می شوند و تنوع بیشتری دارند.

همچنین آنها حاوی ترکیبات مختلفی از جمله ویروس اچ.آی.وی (ویروس ابتلا به این بیماری) هستند. این واکسن در دو ازمایش متفاوت نشان داد که قابلیت تولید آنتی بادی قوی را در بدن دارد. این واکسن می تواند  سبب تحریک سیستم ایمنی بدن در افراد مبتلا به این بیماری شود.

این مطالعه منحصر به فرد نشان داد این واکسن ترکیبی می تواند بیماری ایدز را در مسیر بهبودی قرار دهد. 80 تا 100% از بیمارانی که این واکسن را در این پژوهش دریافت کردند، دو هفته بعد از دریافت دومین دوز این واکسن واکنش نشان دادند.

اهمیت این تحقیق در این است هرچقدر میزان پروتین ترکیبی با دی.ان.ای بیشترباشد بیماری بهتر درمان می شود.امید می رود این کشف جدید قدمی برای درمان دایمی این بیماری مهلک باشد.

پیروی از سبک زندگی سالم نقش بسیار مهمی را در عدم ابتلا به این بیماری بازی می کند. کم کردن شرکای جنسی و برقراری رابطه جنسی محافظت شده از جمله روشهایی است که از انتقال این ویروس جلوگیری به عمل می آورد.

دسته‌بندی نشده

بیماری ایدز

ایدز نوعی بیماری است که با ورود ویروس HIV به بدن و حمله آن به دستگاه ایمنی ایجاد می‌شود.

بیماری ناشی از ویروس HIV دارای سه مرحله اصلی است. در مرحله اول (عفونت حاد) فرد ممکن است برای مدت کوتاهی بیماری شبه آنفلوانزایی را تجربه کند که در همه افراد قطعی نیست. به همین دلیل معمولاً این بیماری تا یک دوره طولانی بدون هیچ علائمی دنبال می‌شود که به این مرحله از بیماری، دوره نهفتگی گفته می‌شود. هر چقدر که بیماری پیشرفت یابد، ضعف بیشتری در دستگاه ایمنی بدن پیدا می‌کند و باعث می‌شود که افراد به عفونت‌هایی مانند عفونت و سرطان‌های فرصت‌طلب و تومور دچار شوند، البته معمولاً در افرادی که دستگاه ایمنی آن‌ها به خوبی عمل می‌کند تأثیرگذار نیست. در نهایت بیماری زمانی وارد مرحله سوم یا ایدز خواهد شد که شمار سلول‌های CD4+ T به کمتر از ۲۰۰ سلول در هر میکرولیتر برسد.

HIV عمدتاً از طریق آمیزش جنسی (محافظت نشده) از جمله مقعدی و حتی دهانی، انتقال خون آلوده و سرسوزن آلوده و از مادر به فرزند در طول بارداری، زایمان یا شیردهی منتقل می‌گردد.

بعضی از مایعات بدن مانند بزاق و اشک قادر به انتقال HIV نیستند.

پیشگیری از عفونت HIV، عمدتاً از طریق آمیزش جنسی امن و تعویض سرنگ، راه حل‌ هایی برای جلوگیری از گسترش این بیماری محسوب می‌شوند. البته این ویروس با خشک شدن خون آلوده به ویروس HIV به طور کامل از بین میرود و دلیل انتقال آن با سرنگ آلوده این است که درون سرنگ و در سر سرنگ از فاکتور های ضد انعقادی استفاده شده است و همین موضوع سبب میشود خونی که درون و در سر سرنگ است خشک نشود و تازه بماند و مانع از بین رفتن ویروس بشود.

در صورت استفاده‌ی فرد بیمار از داروهای لازمه احتمال انتقال بیماری حتی از طریق رابطه‌ی جنسی نیز تقریبا به صفر میرسد.

هیچ‌گونه درمان یا واکسن وجود ندارد؛ اگر چه درمان ضدویروسی می‌تواند باعث کاهش دوره بیماری و بازگشت زندگی تقریبا به حالت طبیعی گردد. با وجود این که درمان ضدویروسی خطر مرگ و عوارض ناشی از این بیماری را کاهش می‌دهد، اما این داروها گران‌قیمت هستند و ممکن است با عوارض جانبی همراه باشند.